23 August 2011

Malam Istimewa


Dari 'Aisyah r.a., katanya: Saya pernah bertanya dengan berkata: "Ya Rasulullah, Bagaimana kiranya saya mengetahui akan malam Lailatulqadar itu dengan tepat, apa yang saya akan doakan pada saat itu?" "Baginda menjawab: "Berdoalah dengan doa yang berikut:


(Hadith Sahih - Riwayat Tirmizi)

Maksud doa yang tersebut:
"Ya Allah, ya Tuhanku, sesungguhnya Engkau sentiasa memaafkan (salah silap hamba-hamba-Mu), lagi suka memaafkan, oleh itu maafkanlah salah silapku."


Jangan pula kita cari pokok sujud ler, tengok bintang ler, cari air beku lerr. Tapi bacalah doa diatas.


Satu kisah terjadi pada pelajar sekolah pondok di Terengganu. Selepas dia beriktikaf dalam masjid, dia pulang untuk masak mee kuah kegemarannya. Teringatkan pesan maknya yang suruh tambahkan soh’un (ala yg macam bihun kaler jernih tu) maka dia pun memasak recepi tu untuk bersahur nanti. Lepas siap masak dia kembali ke masjid untuk beriktikaf. Sekitar jam 4 pagi dia kembali semua dan terus pergi ke dapur untuk melihat mee kuahnya.

Alangkah terkejutnya dia melihat mee kuahnya telahpun beku!!! dia keluar ke lapangan dan menadah tangan sambil menyebut lailatul qadr!!. Tergempar dengan suaranya, maka pelajar-pelajar tahfiz yang lain terbangun dan mengerumuninya. Dia pun bercerita kepada semua orang apa yang terjadi dan yakin malam itu adalah malam lailatul qadr. Tok guru pun suruh pelajar lain melakukan siasatan dan memang sungguh mee kuah pelajar telahpun beku!!

Begitulah kejadian yangg berlaku pada sebuah sekolah tahfiz. So moralnya kita jangan cari benda yang pelik-pelik untuk bertemu malam lailatil-qadr.

 Ops...lupa pulak, siasatan lanjut dilakukan oleh tok guru sekolah pondok tu mendapati pelajar tersebut telah terbubuh agar-agar dalam masakan sebab disangkan itu adalah soh’un!.

No comments: